hsp: in balans blijven in een groep door achterover te leunen

January 21, 2016 17:59

HSP in balans in een groep

Hoe kun je je eigen ruimte blijven ervaren in contact met een ander? In een vergadering, in de tram, in de supermarkt. Zoveel mensen, zoveel emoties, zoveel indrukken. En als je daar een beetje gevoelig voor bent kun je behoorlijk uit balans raken. De hoogsensitieven onder ons herkennen dat misschien wel (ahum).

Kun je dat voorkomen?

Er zijn veel technieken die je kunt inzetten. Maar als het jouw normale modus is om energie van anderen ‘op te slurpen’, kost het vooral oefening om dat patroon te veranderen. Heb dus geduld met jezelf.

Voelen wat er te voelen is en achterover leunen

Een van de krachtigste manieren om bij jezelf te blijven is om achterover te leunen en te voelen wat er is. disclaimer: dit doe je natuurlijk niet als je in fysiek gevaar verkeert! Dan zet je het op een lopen!

  • Adem een paar keer bewust in en uit
  • Maak contact met je lichaam 
  • Vraag jezelf liefdevol: Wat voel ik eigenlijk allemaal? 
  • En ervaar het antwoord dat je lichaam geeft.
  • Benader al die gevoelens en indrukken als informatie; over jezelf en over anderen. Misschien voel je wel spanning. Merk dat dan op: “Goh, blijkbaar vind ik het spannend.” Misschien voel je onrust, of kriebeligheid, of verdriet of angst, of blijdschap en opgetogenheid.
  • Voel wat er te voelen is en leun achterover. Als er veel te voelen is zijn we vaak geneigd om een beetje naar voren en omhoog te gaan met onze energie en aandacht. In plaats daarvan voel je wat er is, adem je rustig en leun je achterover. Als je op een stoel zit, dan doe je dat letterlijk. Als je staat dan stel je je voor dat je van binnen als het ware tegen de achterkant van je hart leunt.
  • Vervolg je vergadering, shoppingactie, gesprek, verjaardagsfeestje terwijl je zacht in contact blijft met je gevoel en jezelf toestaat om achterover te leunen. Je bent niet verantwoordelijk voor de stemming en emoties die anderen meedragen. Ook al kun jij ze zo duidelijk voelen. 

Je kunt het vergelijken met lopen in een regenbui zonder paraplu. Je ziet dan vaak dat mensen hun houding aanpassen: hun nek intrekken, rug krom en sneller gaan lopen. Ze worden daardoor niet minder nat en het gaat niet minder hard regenen…. Zo werkt het ook met je energie. Als je jezelf toestaat om te voelen wat er is komen er niet meer gevoelens bij. Je stopt alleen met het verzet ertegen en leunt lekker achterover. Grote kans dat je hoofd helderder wordt en je lichaam kan ontspannen. Zo blijf je door te oefenen steeds beter in balans, ook als je in een groep bent.

oefening in balans blijven

Grenzen en nee durven zeggen

Voel ook wanneer het gewoon genoeg is. Wanneer je weg wilt van het verjaardagsfeestje, wanneer je alleen wilt zijn of even een luchtje wil scheppen. Rokers kunnen met een goed excuus naar buiten stappen: “effe een peukje roken” en intussen ontladen zij het teveel aan indrukken. Neem die ruimte ook zonder sigaret. Stap even op balkon of buiten de deur als je merkt dat er teveel binnenkomt. Sta je lekker buiten, doe dan de oefening en leun achterover.

Emoties van de ander

Soms kan ik in contact met een ander me ineens heel onzeker of ‘wiebelig’ voelen. Voordat ik het weet ben ik daar enorm mee bezig en probeer ik mezelf op alle mogelijke manieren gerust te stellen. Wat ik de laatste tijd steeds vaker merk is dat mijn emotie van wiebeligheid en lichte paniek niet alleen bij mijzelf vandaan komt. Als ik me afstem op mezelf en contact maak met de plek van dat gevoel (diep zuchten en van binnen zeg ik “hallo Janine”, zo heet ik namelijk), dan merk ik dat mijn eigen onzekerheden worden getriggerd door de onzekerheid van degene met wie ik in gesprek ben. Misschien laat die persoon intussen helemaal niet zien hoe hij of zij zich voelt. En zet hij zelfs zijn stoerste beentje voor. Onbewust registreer ik toch die onzekerheid als een lichte angst in mijn eigen lichaam. Door dat te herkennen als een indruk van de ander en liefdevol te erkennen als iets dat ik zelf doe ontstaat er ineens weer ademruimte. Ik ben immers “baas in eigen energie”.

Hetzelfde kan in een groep gebeuren. Als je in een groep bent maak je onbewust contact met de groepsenergie. Hoe is het hier? Hoe voelen we ons? Is het hier veilig? Door dat contact te maken kun je snel merken hoe men met elkaar omgaat en je hierop aanpassen. Een heel handig en natuurlijk mechanisme! Toch kan het zijn dat je groepswiebeligheid oppikt. Of de stemming van een vergadering waar niemand echt wil zijn. En ineens merk je dat je minder prettig en misschien zelfs onzeker gaat voelen. Als je HSP bent is de kans groot dat je de onzekerheid uit de groep hebt opgepikt. 

Wat ik al schreef, het gaat om oefenen! Iedere keer dat je met veel mensen om je heen bent maak je gebruik van de hulpmiddelen die je hebt. Liefst voordat je uit balans raakt. Door veel te oefenen word je er steeds beter in.

Succes!

Tags: HSP, energiewerk, baas in eigen energie

Meer posts over dit onderwerp:

comments powered by Disqus
Facebook Twitter Pinterest Plus